Elämysten eturivissä: Marika Vapaavuori odottaa areenalta ennennäkemättömiä spektaakkeleja
Elämysten eturivissä -juttusarjamme on edennyt toiseen osaansa. Sarjan tiimoilta jututimme tamperelaista teatterivaikuttajaa, käsikirjoittajaa ja ohjaajaa Marika Vapaavuorta.
Vapaavuoren viimeisimpiin ohjaustöihin kuuluu muun muassa Tampereen Teatterin Anna Karenina (2018). Parhaillaan hän työskentelee syksyllä 2020 ensi-iltaan tulevan Kuka Pelkää Virginia Woolfia -avioliittodraaman parissa. Teatterin lisäksi Vapaavuorella on vahvaa kokemusta myös suurtapahtumien järjestämisestä, sillä hän on toiminut ohjaajana muun muassa Euroopan Nuorten Olympiafestivaalin avaus- ja päätösjuhlissa, Tampere-talossa järjestetyssä tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän juhlakonsertissa sekä Muumi-museon avajaisjuhlakonsertissa.
Mitä kokemuksesi perusteella täytyy ottaa huomioon, kun lähdetään suunnittelemaan ja ohjaamaan teatteriesitystä, konserttia tai jotakin muuta suurtapahtumaa?
Kaikki lähtee aina sisällöstä – oli kävijöiden määrä mikä tahansa. Tärkeintä on, että lopputulos koskettaa, kiinnostaa ja on korkealaatuinen. Isommille areenoille tehdään usein musiikkivetoisia esityksiä, sillä suurilla lavoilla laulut ja näyttävät koreografiat pääsevät todella oikeuksiinsa. Suurmusikaalit tietenkin aina vaativat hyviä teknisiä valmiuksia sekä osaavia tekijöitä. Ihmiset matkustavat maailmalla ja näkevät samalla upeita ja kunnianhimoisia esityksiä. Samalla vaatimustaso myös kotimaassa nähtävien tuotantojen osalta kasvaa.
Mitä tuleva UROS LIVE -areena omasta näkökulmastasi tuo Tampereelle ja yleisesti tapahtuma-alalle?
Uusi areena tarjoaa ennennäkemättömiä resursseja, jotka tulevat mahdollistamaan todellisia spektaakkeleita. Haaveenani on, että uusien resurssien myötä pystyisimme luomaan myös kotimaisia kantaesityksiä, jotka voisivat mahdollisesti toimia myös vientituotteina.
Jos ajatellaan kulttuuritapahtumien tärkeyttä yleisesti, kaipaavat ihmiset tässä ajassa tilaisuuksia, jotka luovat yhteisiä muistoja ja tunnetta yhteenkuuluvuudesta. Kulttuurilla on tärkeä merkitys hyvinvoinnin ja mielen vireyden kannalta!
Uuden areenan sijainti on tietenkin erinomainen. Yksi syy perinteikkään Manserockin syntyynkin aikanaan oli se, että Tampere on sijainniltaan mainio niin keikkojen järjestämiseen kuin bändien keikkareissujakin ajatellen. Tampere on myös jo valmiiksi tunnettu kulttuuri- ja teatterikaupunki, joten UROS LIVE tuo eläväiseen ja vetovoimaiseen kulttuuritarjontaan vielä ison mansikan kakun päälle!
Minkä tapahtuman tai elämyksen haluaisit itse kokea UROS LIVE -areenalla?
Olisi upeaa jollain aikataululla nähdä huipputekijöiden toteuttama ja raskaampaan kotimaiseen musiikkiin pohjautuva suurmusikaali suomalaisena kantaesityksenä! Odotan myös, että pääsen näkemään areenalla vaikuttavia, koko perheelle suunnattuja esityksiä ja elämyksiä.